1/14 серпня наша Церква відзначає свято
«Походження (винесення) чесних древ Животворящого Хреста Господнього».
В 988 році сего дня князем ВОЛОДИМИРОМ Київським була хрещена Русь. Також в цей день пам’ять старозавітних мучеників Макавіїв.
В цей день в МИХАЙЛІВСЬКІЙ церкві протоієреєм Михаїлом ГАЛИЧ, настоятелем храма, була звершена Божествена Літургія, водосвятний молебень і освячення меду.
У нашій Церкві це свято з’єдналося із спогадом Хрещення Русі в 988 році. Згадка про День Хрещення Русі збереглася в Хронографіях XVI століття: «Крестися князь великий Владимир Киевский и всея Руси августа 1».
Кожен рік після Божественної Літургії 1/14 серпня звершується освячення води. У дореволюційному Києві в цей після Літургії з багатьох церков виходили хресні ходи, які прямували до Хрещатицького джерела, в якому хрестилися сини князя Володимира. Тут і правили урочистий водосвятний молебінь. За церковним переданням, саме цього дня князь Володимир хрестив русичів у річці Почайні (притока Дніпра).
З цього дня починається Успенський піст. По строгості він прирівнюється до Великого посту (без м’ясних, молочних і рибних продуктів) і продовжується з 14 по 28 серпня до дня пам’яті Успіння Пресвятої Богородиці. Але 19 серпня в свято Преображення Господнього, один раз за весь піст можна їсти рибу.
За походженням цей Богородичний піст є наймолодшим серед інших постів прийнятих Церквою. Він не був загальновідомим ще у XIII столітті.
Основне свято цього дня називається – «Походження (винесення) чесних древ Животворящого Хреста Господнього”. Це свято було встановлене у Константинополі в IX столітті. Втім, таємничй вираз «походження чесних древ Хреста», означає просто – хресний хід.
У грецькому часослові 1897 року так пояснюється походження цього свята: «Внаслідок хвороб, які часто траплялися в серпні, спрадавна утвердився в Константинополі звичай виносити Чесне Древо Хреста на дороги і вулиці для освячення місць і відвернення хвороб. Напередодні, виносячи його з царської скарбниці, клали на святому престолі Великої Церкви (на честь Святої Софії – Премудрості Божої). Від цього дня до Успіння Пресвятої Богородиці, творили літії (короткі молебні) по всьому місту і пропонували Хрест народу для поклоніння. Це і є «винесення Чесного Хреста».
Цього ж дня встановлено свято Всемилостивому Спасителю Христу Богу і Пресвятій Богородиці на честь перемоги в 1164 році великого князя Андрія Боголюбського в поході проти поволжських болгар і грецького імператора Михайла над сарацинами.
За прийнятим в Православній Церкві чином цього дня здійснюється поклоніння Хресту (за чином Хрестопоклонної неділі Великого посту) і мале освячення води. Разом з освяченням води освячується також мед нового збору (звідси народна назва свята – медовий Спас).
(77)
Щиро дякуємо, отче Михаїл, за змістовне пояснення походження свята!
Все чудово, просто і доступно.